Personal Branding, relevant voor iedereen!
18 juli 2016 - Dit artikel is geschreven in opdracht van The College Healthcare
Branding is de discipline die zich bezighoudt met het creëren van een unieke, onderscheidende klantperceptie van een product en is een onmisbaar onderdeel van de marketingmix. Maar het belangrijkste merk, voor uzelf, bent u. Personal branding is uzelf als merk zien, weten wat u uniek en onderscheidend maakt van anderen en uzelf dusdanig te presenteren aan de ‘markt’. De markt in dit geval is iedereen die u verder kan helpen in uw carrière. Dit artikel gaat in op hoe u uzelf kunt branden, om uw kansen op de arbeidsmarkt te vergroten!

Waarom is personal branding belangrijk?
Personal branding wint de laatste jaren aan populariteit, dit komt doordat de manier waarop wij werken ingrijpend veranderd is. Vroeger was het vanzelfsprekend dat werknemers hun hele leven voor één of enkele werkgevers werkte. Tegenwoordig zijn tien verschillende banen voordat een werknemer de veertig is gepasseerd geen uitzondering. Baanzekerheid is iets uit het verleden. Ook voor diegene die al geruime tijd voor een vaste werkgever werken en geen reden zien dat dit gaat veranderen, kan het geen kwaad om een sterk, persoonlijk merk op te bouwen. Regeren is immers vooruitzien! Een laatste oorzaak is de explosieve toename van het aantal mensen die, al dan niet gedwongen, zelfstandig zijn geworden. Ter illustratie: Het aantal zelfstandigen zonder personeel is de afgelopen twintig jaar verdubbeld van 400 duizend naar ruim 800 duizend (Bron: ING. Maar of u nou een jobhopper bent, een vaste baan heeft of zzp’er bent, personal branding is voor iedereen relevant!
Personal branding, waar te beginnen?
De volgende vijf punten helpen u op weg met personal branding. Let op, het is geen stappenplan voor een perfecte personal branding, want dat bestaat niet. In plaats daarvan bied ik u het fundament waarop u zelf verder kunt bouwen.
1. Leer uzelf kennen
Het voornaamste doel van personal branding is uzelf onderscheiden van de rest. Maar hoe onderscheid u zichzelf? Dit is een vraag waar u en alleen u antwoord op kan geven, er is immers niemand die uzelf beter kent. Zet uw vaardigheden, positieve eigenschappen en waarden op een rijtje en bepaal uw USP’s (Unique Selling Points). Wanneer u niet goed weet wie u bent, wat u doet en waar u naartoe wil, hoe kunt u dit dan naar uw doelgroep communiceren? Uiteraard hoeft u dit niet alleen te doen, gesprekken met personen die dicht bij u staan (vrienden, familie, collega’s) kunnen zeer waardevol blijken in dit proces.
2. Definieer uw ambities
Nu u voor uzelf helder heeft geformuleerd wie u bent en wat u te bieden heeft, kunt u uw ambities definiëren. Wat wilt u bereiken met uw persoonlijke merk? Meer opdrachtgevers? Die ene droombaan landen? Of wilt u simpelweg zekerheid bieden, dat wanneer u uw baan ooit verliest, u niet hulpeloos bent. Uw ambities helder voor ogen hebben is cruciaal voor een perfecte positionering van uw persoonlijke merk in de markt.
3. Kijk de kunst af
Goed gestolen is beter dan slecht bedacht. U bent niet de eerste die aan personal branding doet. Vraag aan bekenden hoe zij het doen, zoek op het internet naar succesvolle voorbeelden. Maar net als met merken is authenticiteit cruciaal, natuurlijk kunt u de kunst afkijken, maar geef er een eigen draai aan. Een goed voorbeeld van een succesvolle case qua personal branding is Niek Gooren, in 2013 raakte hij werkloos. In plaats van bij de pakken neer te zitten lanceerde hij de website helpniekuitdeww.nl. Hierop was te vinden wie hij is, wat hij doet en wat hij kan betekenen voor een organisatie. Dit alles op een humoristische wijze, het leverde hem geen windeieren op, na vier en een halve maand was Niek weer aan het werk.
4. Wees aanwezig
Het internet biedt ons prachtige dingen, twee van deze dingen zijn dat u de hele wereld kan laten weten waar u mee bezig bent en uw kennis kan delen met wie u maar wil. Maak hier gebruik van! Deel artikelen die u boeien via verschillende kanalen, meng u in online discussies of beter nog: Schrijf zelf artikelen die relevant zijn voor uw branche! Met andere woorden: Zorg ervoor dat uw doelgroep u weet te vinden en in één oogopslag uw expertise kan aanschouwen. Een ideale plek om alle (digitale) inspanningen samen te laten komen is een persoonlijke website. Op deze website kunt u een (korte) biografie, ervaringen, contactgegevens en linkjes naar al uw andere social mediakanalen plaatsen.
5. Uw digitale reputatie = uw reputatie
Het eerste wat potentiële werkgevers of opdrachtgevers doen is uw naam googelen. Googel uw naam regelmatig om een beeld te kijken van wat mensen vinden wanneer ze op uw naam zoeken. Door middel van Google Alerts kunt u op de hoogte blijven van wanneer iemand op uw naam zoekt. Sommigen zullen u adviseren om uw Twitter-, Facebook- en Instagramaccount af te schermen van derden. Ik niet, ik ben van mening dat juist uw persoonlijke social media profielen bijdragen aan uw persoonlijke merk en juist een menselijke en persoonlijke touch geven aan uw (online) brand. Al mijn social media profielen zijn openbaar voor iedereen, een positieve bijkomstigheid is dat ik hierdoor beter nadenk wat ik plaats omdat ik mij ervan bewust ben dat mijn doelgroep het mogelijk onder ogen krijgt.

Meer lezen over personal branding?
Wanneer personal branding u interesseert, raad ik u aan het boek Creative Personal Branding van Jürgen Salenbacher te lezen. Dit boek gaat op een interactieve manier dieper in op de hier besproken content en is voor mij persoonlijk erg waardevol gebleken.